Warning: Constant CUSTOM_TAGS already defined in /customers/3/3/d/lapidar.dk/httpd.www/wp-config.php on line 116
Tidsestimat: to timer til fælles opsamling
Der er en del spørgsmål, som kan opdeles i en multimodal og en litterær analyse. Jeres underviser kan derfor vælge at lægge vægt på enten den multimodale eller den litterære analyse.
Multimodal analyse
– Læs tre pointer, I har skrevet ned undervejs i læsningen. Er I kommet frem til det samme eller noget helt forskelligt? Hvilken modalitet har I fokuseret på i øvelsen?
– Tal sammen om, hvad I ville tænke teksten handlede om, hvis I kun så video-illustrationerne.
– Hvordan interagerer du med videoklippene i din læsning? Kigger du f.eks. på dem alle sammen inden? Én af gangen undervejs? Dem alle sammen bagefter? Hvad gør de ved din læseoplevelse?
– Hvordan er videoen beskåret? Hvad tænker I om denne beskæring?
– Hvordan er teksturen (f.eks. kornet, sløret) og farverne på klippene?
– Ville I få et andet indtryk af historien, hvis videoen var klar, farverig og beskåret i total?
– Virker videoillustrationerne uddybende/udvidende eller harmonisk/disharmonisk?
b. Litterær analyse
Tid/referat
– Hvordan er novellen opbygget? Fortælles novellen på et senere tidspunkt (= bagudsyn) eller samtidigt med handlingen (= medsyn)?
– Indsæt novellen i berettermodellen (anslag, præsentation, uddybning, point of no return, optrapning af konflikten, klimaks, udtoning).
– Er fortælleren objektiv eller subjektiv?
Personer
– Find passager i novellen, der beskriver de mest centrale karakterer – hvilke ladede ord (f.eks. adjektiver/tillægsord som “dum”) bruges?
– Karakteriser kvinden og Jesper.
– Er nogle af beskrivelserne påvirket af, at de ses fra kvindens synsvinkel? Hvilke?
Tema
– Hvilke forskellige temaer er på spil? Og hvilke synes I, er de vigtigste?