Warning: Constant CUSTOM_TAGS already defined in /customers/3/3/d/lapidar.dk/httpd.www/wp-config.php on line 116
Tidsestimat: to timer til fælles opsamling
Der er en del spørgsmål, som kan opdeles i en multimodal og en litterær analyse. Jeres underviser kan derfor vælge at lægge vægt på enten den multimodale eller den litterære analyse.
Multimodal analyse
– Læs tre pointer, I har skrevet ned undervejs i læsningen. Er I kommet frem til det samme eller noget helt forskelligt? Hvilken modalitet har I fokuseret på i øvelsen? Skriften, lyden eller illustrationen?
– Hvordan interagerer I med billederne i læsningen? Er de dragende eller distraherende? Harmoni eller disharmoni?
– Hvilke associationer får I af de forskellige genstande på billederne?
– Hvordan interagerer I med lyden i læsningen? Passer din læsehastighed til lyden? Hvad gør den ved læseoplevelsen?
– Hvilke symbolske lyde er der i “Infinity Pool”? Hvad symboliserer fuglefløjtene f.eks.?
Hvordan arbejder modaliteterne med hinanden?
– Hvordan arbejder alle tre dele (foto, lyddesign og skriftstekst) sammen?
b. Litterær analyse
– I hvilke sammenhænge indgår ordet fersken?
– Find metaforer og sammenligninger i “Infinity Pool”. Hvilken metafor er den mest gennemgående i digtet?
– Hvad gør det, at “Infinity Pool” indeholder forskellig slags sprog? Hvad betyder “like”? Prøv at genlæs teksten enten som “ligesom” eller “synes godt om”. Hvilken synes I passer bedst?
– Er der et kronologisk forløb i handlingen? Er der tilbageblik? Argumenter både ud fra skriftstekst og lyd?
– Hvad er menneskeskabt, og hvad er naturskabt i teksten?
– Er “Infinity Pool” et digt? Find gerne argumenter for og imod.
– Hvilke temaer er på spil?